Namjera pretraživanja korisnika

Namjera pretraživanja (search intent)

Što je namjera pretraživanja?

Namjera je pretraživanja svako „zašto“ iza pretraživanja, drugim riječima, razlog zašto je osoba krenula u potragu. Postavljaju se pitanja, zašto su korisnici krenuli u potragu, pretražuju li zato što imaju pitanje ili imaju odgovor na to pitanje, ili pretražuju da bi nešto kupili? Na primjer, ako osoba pretražuje „kupi film online“, vjerojatno želi kupiti film online. I tražilice to postižu tako što vide da imaju najrelevantnije rezultate i isporučuju ih najbrže, jer će korisnici otići na tražilicu za koju misle da će u najkraćem vremenskom roku dobiti odgovor.

Zašto je važna namjera pretraživanja?

S vremenom Google postaje sve sposobniji odrediti namjeru pretraživanja. Želi rangirati najviše one stranice koje odgovaraju pojmu za pretraživanje kao i namjeri pretraživanja određenog upita. Stoga je potrebno da stranice i objave odgovaraju namjeri pretraživanja određene publike. Ispunjenje namjere pretraživanja Googleov je glavni cilj. Tako da, svaki put kada nešto pretražujete, tražilice kao što su Google, Yahoo! ili Bing, prikazat će vam relevantne rezultate koji se temelje na nekoliko kriterija – vašem upitu za pretraživanje, lokaciji i dr.

Zanima li vas zašto ključne riječi moraju biti namijenjene ljudima i što to točno znači, pročitajte naš blog na temu Google BERT update.

Ako ste vlasnik web stranice, SEO je način da dobijete više prometa na vašoj stranici. Pretpostavljamo da je vaš cilj prodati svoje proizvode ili privući redovite posjetitelje. Dobra je taktika za više prometa optimiziranje sadržaja za ključne riječi koje ljudi koriste u pretraživanjima, no da biste ljude uvjerili, trebali biste uzeti u obzir i namjeru pretraživanja.

Više o SEO optimizaciji pročitajte u našem blogu : Što je SEO optimizacija.

4 vrste namjere pretraživanja

Trgovci moraju biti svjesni da su tražilice alati odnosno resursi vođeni namjerom, tako da se korištenje pretraživača znatno razlikuje od unošenja URL-a u alatnu traku. Korisnik želi pronaći točnu informaciju, a ne samo sletjeti na odredišnu stranicu slučajno.

Informativna namjera (engl. Informational Queries)

Mnogo pretraživanja na internetu odnosi se na ljude koji su u potrazi za informacijama. Informacije o vremenu, svjetskim zbivanjima, ili u vašem slučaju, želite znati više o temi o kojoj pišemo. Ovo bi mogao biti odgovor na jednostavno pitanje „tko je otkrio Ameriku“ ili nešto što zahtijeva detaljniji odgovor poput „kako funkcionira Revolut“, ali važno je napomenuti da nisu sva pretraživanja informacija formulirana kao pitanja.

Još neki primjeri informativne namjere:

  • „Tko je bio Nikola Tesla?“
  • „Što je brand?“ – odgovor možete pronaći i na našoj web stranici gdje smo objavili blog Što je brand? 
  • „Tko je predsjednik Hrvatskog sabora?“

SEO optimizacija

Navigacijska namjera (engl. Navigational Queries)

Ljudi s ovom namjerom pokušavaju doći do određene web stranice. Primjerice, kada pretražuju „LinkedIn login“ znači da se žele prijaviti na svoj LinkedIn profil. Navigacijski upiti pomažu ljudima da pronađu određenu web lokaciju ili stranicu na web mjestu. Tako korisnik koji traži „Pump’n’Jump“ želi vidjeti još korisnih informacija na stranici Pump’n’Jump. U praksi bi trebalo biti vrlo jednostavno rangirati se za svoj brand, no ako ga nazovemo npr. Coca Cola imat ćemo stopu klikova na niskoj razini. Drugim riječima, mali brand – mala stopa klikova, veliki brand – velika stopa klikova. Ljudi koji pretražuju točan URL izbjegavaju web mjesta treće strane.

Navigacijska namjera

Dodatni primjeri navigacijske namjere:

  • „HŽ“
  • „tportal“
  • „Google prevoditelj“

Transakcijska namjera (engl. Transactional Queries)

Treća vrsta namjere pretraživanja jest transakcijska namjera. Mnogi ljudi naručuju proizvode na internetu i pregledavaju web kako bi pronašli najbolju opciju. Oni koji imaju namjeru nešto kupiti pretražuju s transakcijskom namjerom. Većinom kupci već znaju što žele kupiti, samo traže mjesto gdje bi kupili. Na primjer, kod osobe koja pretražuje „slušni aparati cijena“ postoji snažna transakcijska namjera. Ali što to točno znači? Znači li transakcija da je osoba spremna sada kupiti ili još uvijek važe različite mogućnosti? Odgovor se krije u rezultatima pretraživanja.

Transakcijska namjera pretraživanja

Onaj tko traži ovu ključnu riječ još je u početnoj fazi kupnje i predstavljeno mu je nekoliko različitih opcija.

Još neki primjeri transakcijske namjere:

  • „Jeftine avio karte“
  • „Kupnja nekretnine Istra“
  • „iPhone cijena“

Komercijalna pretraga (engl. Commerical investigation)

Neki ljudi imaju namjeru nešto kupiti u skoroj budućnosti, no web koriste za istražiti koje je rješenje najbolje za njih. „Koji je hladnjak najbolji“, „koji tablet kupiti“. Oni imaju transakcijsku namjeru, ali treba im još malo uvjerljivosti i vremena. Takve se vrste pretraživanja obično nazivaju komercijalnim istražnim namjerama. Korisnici s takvom namjerom čitaju recenzije i uspoređuju proizvode s različitih stranica.

Ostali primjeri komercijalne pretrage:

  • „Najbolje ulje za kosu“
  • „Top 5 mobitela“
  • „Samsung Galaxy s10 vs Samsung s10+“

Komercijalna pretraga

Namjera ključne riječi

Ako ljudi traže informacije, ne trebamo im prikazivati stranicu proizvoda, ili ako žele kupiti određene proizvode, ne žele čitati dugačke članke. Riječi koje koriste u svojim upitima pretraživanja dat će podatke o njihovim namjerama pretraživanja. Ako ljudi koriste riječi poput kupovina, dogovor, popust i cijena, definitivno namjeravaju nešto kupiti. Također, oni koji pretražuju određene proizvode, vjerojatno ih žele kupiti. Ako ljudi pretražuju i koriste riječi poput informacija, kako to najbolje postići, imaju namjeru informativnog pretraživanja.

Može biti prilično teško odrediti namjeru pretraživanja. Možda će različiti korisnici imati drugačiju korisničku namjeru, ali svejedno će posjetiti istu stranicu. Ankete koje sadrže pitanja o tome što ljudi pretražuju korisne su i dobro ih je istaknuti na web stranici koja se pretražuje, također daje uvid u pretraživačku namjeru publike.
Ključno je osigurati da sadržaj koji pišete odgovara pojmovima koje ljudi traže, ali i namjerama korisnika. Važno je još napomenuti da određena, odredišna stranica ne može kombinirati različite namjere pretraživanja. Namjera pretraživanja može biti samo jedna.

Potrebna vam je pomoć oko SEO optimizacije?