SEO pisanje za web trgovine

SEO pisanje za web i web trgovine

SEO pisanje blog postova omogućit će da sadržaj dođe do potencijalnih kupaca dok su u početnoj fazi istraživanja i usporedbe s konkurencijom. Dobro napisan SEO sadržaj rangirat će se na visokim pozicijama za relevantne ključne riječi što će omogućiti veći broj klikova na web stranicu.

Sadržaj:

  1. Zašto je SEO pisanje važno?
  2. Razlike između SEO pisanja i drugih vrsta pisanja
  3. Što je potrebno znati prije SEO pisanja?
  4. Tehničke postavke za SEO sadržaj
  5. Long tail ključne riječi
  6. TF-IDF analiza za SEO pisanje
  7. AI alati za pisanje
  8. Savjeti za SEO pisanje

28, 5 % klikova odlazi na prvu poziciju na Googleu, dok samo 2,5 % odlazi na deseto mjesto. 

Izvor: Sistrix

 

klikovi na prvo poziciju Google

SEO pisanje je vrsta pisanja fokusirana na poboljšanje pozicije web stranice u pretraživačima kao što je Google. Cilj je da se web stranica pojavi na vrhu rezultata pretraživanja za određene ključne riječi ili fraze. SEO pisanje možemo definirati kao sljedeću formulu:

SEO pisanje = vrhunski sadržaj + jako dobar On-site SEO

 

Zašto je SEO pisanje važno?

SEO pisanje smjestit će web na visokim pozicijama na tražilicama, što posredno i neposredno dovodi do povećanja prometa. Ako je SEO kvalitetno postavljen, povećat će se i prodaja na web stranici ili trgovini.

Većina korisnika i dalje pretražuje Google kada se suoče s nekim problemom ili potrebom. Primjerice, pri pojavi određenih zdravstvenih tegoba vjerojatno ćete ih istražiti na Googleu. Rezultat na vrhu tražilice možda neće biti najbolje rješenje za pretražene simptome, ali zasigurno će biti najbolje optimizirani rezultat i vi ćete kliknuti na njega.

Razlike između SEO pisanja i drugih vrsta pisanja

Mnogi se smatraju uspješnima u pisanju, ali SEO pisanje je posebna vještina, nešto potpuno drugačije od onoga na što je prosječan korisnik naviknut. U SEO pisanju pazimo na brojne čimbenike kao što su:

  • kvaliteta i duljina teksta
  • format teksta (izbjegavajte “kobasice” od rečenica),
  • odgovarajući podnaslovi (kako bi korisnici brzo pronašli ono što im je potrebno),
  • ključne riječi (odnosno entiteti).

Više o ključnim riječima istražite na Što su ključne riječi, a osnove SEO entiteta pronaći ćete na poveznici Entiteti za Google i SEO.

Važno je napomenuti da uvijek pišemo za korisnika, a ne za Google. Google će naš sadržaj nagraditi dobrim pozicijama samo ako je korisnik zadovoljan sadržajem.

U nastavku ću nabrojiti i pojasniti neke od najčešćih vrsta pisanja te ću ih usporediti sa SEO pisanjem.

Kreativno pisanje često podrazumijeva brojne, za SEO suvišne izraze koji ponekad i nisu ustaljeni u svakodnevnom govoru. U SEO pisanju toga nema, piše se “direktno u glavu”.

Kreativno pisanje: “Bio je to predivan zalazak sunca, s umirujućim pogledom na nepregledne planine s čijih je vrhova svjetlucao svježi snijeg.”

SEO pisanje: “Bio je to zalazak sunca nad planinama punima snijega.”

Novinarsko pisanje poznato je po clickbait naslovima kojima se čitatelje na društvenim mrežama ili na portalima pokušava navući da otvore članak.

Novinarsko pisanje: “Otkrijte kako poboljšati poziciju svoje web stranice u samo nekoliko minuta dnevno!”

SEO pisanje:SEO optimizacija web stranica”.

Copywriting je prodajno pisanje i mišljenja sam da SEO pisanje i copywriting uvijek trebaju biti isprepleteni te se međusobno nadopunjavati.

 

Što je potrebno znati prije SEO pisanja?

Prije samog početka SEO pisanja potrebno je odraditi dobru pripremu i planiranje. Neophodno je poznavati, na neki način imati pred sobom ciljnu skupinu kojoj je sadržaj namijenjen. Također je potrebno definirati sam cilj, zašto pišemo sadržaj.

Ciljna skupina

Ciljna skupina jest osoba ili skupina ljudi kojoj su naši proizvodi ili usluge namijenjeni. Tijekom pisanja samog sadržaja pazimo da uključimo USP (Unique Selling Point), odnosno prednosti proizvoda/usluge koje rezoniraju s našom ciljnom skupinom.

Buyer persona

Buyer persona vrlo je slična ciljnoj skupini, ali s nešto više detalja. Pri određivanju buyer persone idemo korak dalje, toliko da zamislimo našu ciljnu skupinu i damo joj ime i prezime, dob, sliku, interese i na kraju boju. Kada ispred sebe imamo detaljnu sliku osobe za koju pišemo sadržaj, daleko ga je lakše zaista i napisati.

Definirati cilj

Što god radili, pred sobom moramo imati cilj. Cilj će nas usmjeriti ka tome što zapravo želimo postići svojim blog postom ili nekim drugim sadržajem. S obzirom na namjeru pretraživanja, blog možemo svrstati pod informacijsku namjeru. Korisnik u ovoj fazi najvjerojatnije nije spreman kupiti proizvod ili uslugu, već se želi informirati o karakteristikama i prednostima proizvoda.

Landing page ima namjeru pretraživanja, transakcijsku ili komercijalnu namjeru, stoga je potrebno da i sam sadržaj bude usmjeren prema korisnicima koji su već spremni kupiti naš proizvod.

Više o namjerama pretraživanja pročitajte u blog postu Namjere pretraživanja (search intent).

Ključne riječi

Ključne riječi su riječi ili fraze za koje želimo biti pronađeni na tražilicama. Postoji nekoliko načina da se istraže ključne riječi za SEO pisanje:

Koristite besplatne alate za istraživanje ključnih riječi: na raspolaganju su vam mnogi besplatni alati za istraživanje odgovarajućih, popularnih ključnih riječi za vašu temu. Neki od takvih alata su Google Keyword Planner, AnswerThePublic i Ubersuggest.

Analizirajte konkurenciju: istražite web stranice konkurencije i ključne riječi koje koriste. Možete ih koristiti kao inspiraciju za svoje ključne riječi.

Koristite alate za analizu sadržaja: postoje alati koji vam mogu pomoći analizirati sadržaj na vašoj web stranici ili na web stranicama konkurencije, kao i pronaći ključne riječi i fraze koje se često koriste. Neki od takvih alata su Semrush Marketing Platform i Ahrefs.

Razgovarajte sa svojom ciljnom publikom: pitajte svoje klijente ili potencijalne klijente koje ključne riječi koriste kada traže proizvode ili usluge slične onima koje vi pružate. To vam može pomoći u pronalasku relevantnih ključnih riječi koje možete koristiti u svojim SEO strategijama.

Tehničke postavke za SEO sadržaj

Želite li da vaš SEO postigne uspjeh, a znam da želite, poslušajte ovaj savjet i prije svega tehnički ispravno postavite web stranicu ili trgovinu. Više informacija o tehničkom SEO-u pročitajte u blog postu Detaljni vodič za tehnički SEO.

Za sadržaj informativnog tipa potrebno je koristiti Structured data kako bismo tražilicama ponudili što više podataka, kao što su:

  • ime i prezime autora,
  • datum objave,
  • duljina čitanja,
  • recenzije,
  • …..

Navođenje imena autora pomoći će EAT algoritmu EAT (engl. Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness) u razumijevanju stručnost, autoritativnosti i povjerenja pojedinih autora. EAT algoritam sigurno je najpoznatiji po svojoj ulozi u određivanju kvalitete web stranica za Googleovu pretraživačku liniju.

Koristimo ga za određivanje stručnosti, autoritativnosti i povjerenja web stranice za određenu temu. Google ocjenjuje ove elemente kako bi odredio koliko je web stranica kvalitetna i relevantna za određenu pretragu. Ako Google smatra da je web stranica visoke stručnosti, autoritativna i povjerljiva, ona će se pojaviti na višoj poziciji u rezultatima pretraživanja.

Autori članaka mogu doprinijeti EAT algoritmu tako što će pisati kvalitetne članke na teme o kojima znaju puno. To može uključivati korištenje pouzdanih izvora informacija, citiranje stručnjaka i stručnih institucija te pružanje dokaza za svoje tvrdnje.

Ako ste autor članaka i želite biti ocijenjeni visokim EAT rezultatima, preporučujem da:

  • budete stručni u temi o kojoj pišete i koristite kvalitetne, visoko pouzdane izvore informacija kako biste osigurali točnost svojega sadržaja,
  • citirajte stručnjake i stručne institucije kako biste pokazali da se vaše tvrdnje temelje na stručnim znanjima i stavovima,
  • pokažite da ste povjerljivi izvor informacija tako što ćete se držati etičkih standarda u pisanju i održavati transparentnost svojih izvora informacija i sponzorstava,
  • ako je moguće, dokažite svoje tvrdnje primjerima kao što su studije ili istraživanja.
  • gradite sadržaj oko klastera npr. ako ste stručnjak za SEO pišete SEO članke, ne pišete o uzgoju borovnica ili društvenim mrežama, što više gradite kvalitetan sadržaj oko teme za koju ste stručnjak više će biti prepoznati od Google kao stručnjak.

Budite expert, a ne generalist.

Google je nedavno ažurirao svoje smjernice za ocjenjivanje kvalitete pretraživanja, dodavši novu komponentu pod nazivom “iskustvo” (Experience) u “E-E-A-T” (Expertise, Authoritativeness, and Trustworthiness). Google je rekao da je iskustvo najvažniji od svih četiri elementa. Dokument je dobio još 9 stranica u odnosu na prethodnu verziju iz lipnja 2022. godine i sada ima 176 stranica. Novosti uključuju dodavanje tema iskustva, šire osvježavanje koncepta i kriterija, jasnije upute o odgovornosti za web stranicu i sadržaj, te dodatne smjernice za ocjenjivanje kvalitete stranice.

Više o ovom pronađite na Search Quality Evaluator Guidelines.

Long tail ključne riječi

Blog sadržaj najčešće će biti u formi long tail keywords. To su specifične, dugačke fraze koja se koriste u pretraživanjima na internetu. Obično se sastoje od više od tri riječi i imaju manju traženost u usporedbi s kratkim ključnim riječima.

Long tail keywords pozicioniranje daleko je jednostavnije od onoga u kojem se služimo kratkim ključnim riječima. Gradite sadržajnu strategiju oko long tail ključnih riječi, iskoristite sve klastere sadržaja koji su povezani s vašim poslovanjem.

Long tail ključne riječi popularne su jer se često koriste kada ljudi imaju konkretnu potrebu ili žele nešto kupiti. Na primjer, umjesto upisivanja u tražilicu samo riječi “odjeća”, neko može tražiti “plave traperice za muškarce veličine XL”.

Korištenjem long tail ključnih riječi u SEO pisanju pridobit ćete pažnju specifičnih skupina koje traže točno određene proizvode i/ili usluge. S obzirom na to da su long tail ključne riječi manje konkurentne od kratkih ključnih riječi, postoji mogućnost lakšeg rangiranja pri vrhu u rezultatima pretraživanja. Jednom kad se uspješno pozicionirate za long tail keywords, rezultati za head tail ključne riječi doći će uz “minimalne napore” (ovisno o branši i konkurenciji).

TF-IDF analiza za SEO pisanje

TF-IDF (engl. Term Frequency-Inverse Document Frequency) je algoritam koji se koristi u SEO pisanju za određivanje važnosti određenih ključnih riječi u tekstu. Bazira se na tome koliko se često određena ključna riječ pojavljuje u tekstu i koliko je ta ključna riječ rijetka u odnosu na cijelu bazu podataka.

TF (engl. Term Frequency) označava koliko se puta određena ključna riječ pojavljuje u tekstu. Što je TF veći, to je ključna riječ važnija.

TF(t) = (Number of times term t appears in a document) / (Total number of terms in the document).

IDF (engl. Inverse Document Frequency) označava rijetkost određene ključne riječi u odnosu na cijelu bazu podataka. Što je IDF veći, to je ključna riječ rjeđa i važnija u tekstu.

IDF(t) = log_e (Total number of documents / Number of documents with term t in it).

TF-IDF koristimo za određivanje važnih ključnih riječi u tekstu i za njihovo isticanje u SEO strategiji. Na primjer, ako je za neku temu određena ključna riječ često u upotrebi, ali se ne pojavljuje u vašem tekstu, to može značiti da je ta ključna riječ važna za vaš tekst i da bi trebala biti istaknuta u vašoj SEO strategiji. Da bi tekst bio što stručniji, uz naše ključne riječi potrebno je uključiti i one koje se pojavljuju na drugim stručnim web stranicama i portalima koji su na prvoj stranici SERP-a.

Primjer kako se računa TF-IDF:

Uzmimo da dokument sadrži 100 riječi u kojima se pojam “SEO pisanje” pojavljuje tri puta. Term frequency (TF) za “SEO pisanje” u ovom slučaju iznosi (3/100) = 0,03. Sada pretpostavimo da imamo ukupno deset milijuna dokumenata i da se riječ “SEO pisanje” pojavljuje u tisuću njih. Tada se Inverse Document Frequency (IDF) računa kao log_(10 000 000/1 000) = 4. Dakle, težina TF-IDF je umnožak tih vrijednosti: 0,03 X 4 = 0,12.

Napomena: Nemojte slijepo pratiti TF-IDF analizu i ne bazirajte svoj članak samo na “umjetno generiranim riječima” već prije svega članak mora biti koristan korisnicima. TF-IDF mogu vam pomoći za korištenje dodatnih riječi koje niste spomenuli. TF-IDF nije jedini signal na kojeg treba obratiti pažnju.

Mišljenje Johna Mullera o TF-IDF analizi možete pogledati ovdje:

Search Engine Journal ukratko je napisao:

  • TF-IDF se koristi za smanjivanje težine često korištenih riječi
  • TF-IDF je starija i osnovna metrika sadržaja
  • Postoji mnogo drugih, novijih i modernijih metrika sadržaja od TF-IDF

U svijetu gdje su AI, neuronske mreže i strojno učenja norma, TF-IDF je poput dječjeg bicikla sa pomoćnim kotačima u usporedbi sa Ferrarijem.

AI alati za pisanje

U vrijeme pisanje ovog blog posta sve je aktualnija tema AI (engl. Artificial Intelligence) alata za pisanje pa bih volio ovdje ostaviti neki svoj trag vezano uz korištenje njima.

Danas postoje brojni AI alati: ChatGPT, Rytr, Jasper i mnogi drugi. Smatram da je AI generirani sadržaj poželjno koristiti dok je god on koristan, tj. dokle god je korisnik engagea sa sadržajem.

Ako ipak želite provjeriti originalnost nekog sadržaja, možete to učiniti alatima za provjeru AI sadržaja. Jedan od njih je i Writer – AI content detector.

AI zasad ne može u potpunosti zamijeniti živu osobu jer još uvijek ne može podijeliti svoje iskustvo u pisanju ili stvaranju sadržaja, za razliku od čovjeka. To nam omogućuje da na osobniji način pristupimo temi i podijelimo je s čitateljima.

AI može poslužiti kao dodatna ekstenzija našega uma, alat koji omogućuje da proširimo svoje vidike te na brži i lakši način dođemo do originalne ideje.

AI treba omogućiti da u manje vremena napišemo više kvalitetnog sadržaja.

Googleov stav oko AI sadržaja je jasan, barem tako kaže John Mueller:

“Za nas ovo i dalje spada u kategoriju automatski generiranog sadržaja, a to je nešto što imamo u Webmaster Guidelinesu skoro od samoga početka.

Ljudi automatsko generiranje sadržaja rade na mnogo različitih načina. A za nas, ako za generiranje sadržaja koristite alate za strojno učenje, to je isto kao da samo miješate riječi, tražite sinonime ili koristite trikove za prevođenje koje su koristili drugi prije vas.

Smatram da je kvaliteta sadržaja možda malo bolja od nekih starih alata, ali za nas to i dalje ostaje automatski generirani sadržaj, što znači da nije u skladu sa smjernicama za Webmastera. Zato bismo to smatrali spamom.”

 

Cijeli odgovor pogledajte ovdje:

Pri pisanju ovoga sadržaja koristio sam ChatGPT, ne zato da umjesto mene napiše cijeli tekst, već zato da provedem kvalitetnije istraživanje, bolje se upoznam s temom te dođem do saznanja do kojih u ovom trenutku ne bih mogao doći sam.

Savjeti za SEO pisanje:

  • Uvijek pišite za korisnike, ljude s osobnim interesima i stavovima
  • Istražite ciljne skupine da znate za koga stvarate sadržaj
  • Pažljivo postavite On-site SEO
  • Razmišljajte o Google algoritmima
  • Istražite ključne riječi
  • Koristite rječnik karakterističan za pojedinu branšu
  • Pišite u skladu s namjerom pretraživanja
  • Ne slušajte kada vam kažu da sadržaj “mora biti te i te duljine”
  • Koristite podnaslove kako bi korisnici u tren oka “skenirali” sadržaj
  • Uključite citate i izvore kako bi vaš sadržaj bio što vjerodostojniji

Ako ste bili dovoljno ustrajni i pročitali sve do kraja, shvatili ste kako započeti sa SEO pisanjem, a vjerojatno najvažniji savjet podijelit ću s vama tek sada. Da biste bili dobri u nečemu, pa tako i u SEO pisanju, morate to raditi na dnevnoj bazi i stvarati pozitivne obrasce svog ponašanja. Znate onu: “Vježbanje bilo koje vještine 10 000 sati dovoljno je da postanete stručnjak u njoj.”

Ovo naravno ovisi o području koje istražujete i usavršavate te kakvi su vaši izvori informacija.

Postavite ciljeve, definirajte ciljnu skupinu i krenite u pisanje SEO sadržaja kako biste stvorili stručnost, autoritativnost i povjerenje svoje web stranice.